2013. május 19., vasárnap

Jobb későn, mint soha

Habár már tavaly augusztusban birtokba vettük a házat (pontosabban a kertet), az első magvetés csak ez év április 21-én történt meg. Egész kicsiben kezdtem a kertészkedést: a ház előtti icipici kertrészbe került egy sor étkezési paprika, egy sor retek, két sor paradicsom és három sor TV paprika (utóbbi magokat egész télen gyűjtögettem, az összes többit vásároltam).


A hónapos retek (óriásvaj) a legnagyobb sikerélményem eddig, gyönyörűen kifejlődött az összes mag, szép nagy és egészséges leveleket növesztettek.

Majdnem egyhónapos retek, mellette balra: az utánpótlás
Ha nem követem el azt az "aprócska" baklövést, hogy egy egész csomag retekmagot elszórok arra a nem igazán túl terjedelmes helyre, amit ennek a zöldségnek szántam, akkor talán még meg is nőttek volna a retekgumók. A jelenlegi állás szerint negyedakkorák, mint amekkorának kéne lenniük, de még nem adtam fel. Várok. 
A másik sikerélményem a paradicsom. Két sorban ültettem el, mind a két sorban kikeltek a magok. Itt is túlbuzgó voltam a vetést illetően, így most egy viszonylag kis területen van körülbelül 100 tő paradicsomunk, ha nem több. Most törhetem a fejem, hogy hova tegyem majd őket.

Az étkezési paprika és a tölteni való paprika sajnos egyáltalán nem hajtott ki, így azok helyére - május 11-én -  további hónapos retek magokat, illetve tépősalátát (amerikai barna) ültettem. Elszórtam még egy pár metélő petrezselyem magot is, de mivel ezek szintén nem bújtak ki a földből, a helyükre ültettem néhány paprikapalántát, amit a helyi gazdaboltban vásároltam (miután a magos megoldás eredménytelennek bizonyult). A tépősalátára visszatérve: sajnos itt is ugyanazt a hibát követtem el, mint a reteknél. Kicsit sajnálom, hogy meg kell majd ritkítani, de ha nem teszem, egyáltalán nem lesz saláta, olyan sűrűn ültettem a magokat, hogy teljesen elnyomnák egymást, ahogy nőnek.
Április végén és május elején nem csak a minikertbe vetettem magokat, hanem nekiálltam palántázni is. A következő zöldség-, fűszer- és gyógynövény magokat ültettem el kis cserepekbe, illetve műanyagpohárkákba: kaliforniai paprika, szentesi kosszarvú paprika, brokkoli, metélőpetrezselyem, késői óriás karalábé, bazsalikom (magas), tárkony, kapor, citromfű, kamilla.

A paprikákkal nem vagyok megelégedve, de reménykedem benne, hogy lesz belőlük valami. A brokkoli csodálatosan nő, lassan illik már kiültetni a palántákat a végleges helyükre (ami persze még nem készült el).


A metélőpetrezselyem a poharakban sem bújt ki, jövőre majd utánanézek a dolognak, hogy mit ronthattam el. A késői óriás karalábé szépen és gyorsan nő. Bazsalikomból annyi lesz, hogy még a rokonságot is el tudom majd látni vele, bőven.


A tárkony, a kapor és a citromfű nem sietősen ugyan, de szépen növöget. A kamilla is szépen nő, ráadásul elég gyorsan is.


Tegnap beszabadultam a helyi gazdaboltba, és beszereztem néhány palántát: 10-10 tő paprikát két fajtából (a nevüket persze sikerült elfelejtenem), 5 tő fürtös paradicsomot, 2 tő édes és 2 tő lila bazsalikomot.
Ezen kívül rengeteg vetőmag várakozik még a kamrában. Amit még az idén el tudok vetni, az ki is fog kerülni a földbe, amiről már lekéstem (február-március-áprilisban vetendők), azokat elteszem jövőre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...